SINT MARTINUSDAGEN IN GRONINGEN: ANDERS DAN ANDERS

Ganzenmaaltijd thuis bezorgd en lampionnenwedstrijd per e-mail

De jaarlijkse viering van Sint Martinus in de stad Groningen krijgt dit jaar dankzij het coronavirus een heel andere invulling. Maar het Sint Martinusberaad heeft wel veel activiteiten op het programma: De benefietmaaltijd ten bate van de thuis- en daklozen vindt niet in de Martinikerk plaats, maar Stadjers krijgen hem thuisbezorgd. Het traditionele concert wordt van tevoren opgenomen en uitgezonden. De lampionnenwedstrijd gaat per e-mail; kinderen mogen een foto van hun zelfgemaakte lampion opsturen. Een theatervoorstelling van Het Houten Huis voor arme gezinnen gaat wel ‘live’ door. De Sint Martinus-Vesper wordt gestreamd vanuit de Martinikerk en kan door maximaal 30 mensen live worden bijgewoond.

Sint Martinus is naast het kinderfeest vooral een Dag van het Delen en van Barmhartigheid. ‘Delen is het nieuwe hebben’ blijft ook nu het actuele thema. De Sint Martinusdagen worden voorbereid door het Sint Martinusberaad, waarin de Stichting Martinikerk, de Vereniging Vrienden Martinikerk, de Koninklijke Vereeniging voor Volksvermaken, de Stichting Sint Martinus’ Pronkjewailn en de theatergroep Het Houten Huis zitting hebben.

SINT MARTINUSCONCERT

Op woensdag 11 november zal het jaarlijkse Sint Martinusconcert worden uitgezonden. Het is eerder in de kerk opgenomen. Organist Eeuwe Zijlstra speelt samen met het GSV-schoolkoor o.l.v. Marcel den Os. Stadsbeiaardier Auke de Boer bespeelt het Martinicarillon. Het concert is een initiatief van de Vereniging Vrienden Martinikerk en de VVM organiseert dit in overleg met de Stichting Martini Beiaard Groningen. Om 12.45 uur is het te zien op OOG-tv.

LAMPIONNENOPTOCHT

Volksvermaken besloot al eerder geen voederbieten uit te delen en ook geen optocht, Sint Martinustheater en een lampionnenwedstrijd in de Martinikerk te organiseren. Maar de wedstrijd gaat wel door! Alle schoolkinderen uit de gemeente Groningen mogen hun zelfgemaakte lampion fotograferen en dat ‘lampie’ opsturen tot uiterlijk 9 november via . Er vallen toffe prijzen te winnen.

SINT MARTINUSGANS

Een ganzenmaaltijd op Sint Martinus is oorspronkelijk een traditioneel gerecht in Groningen. Deze traditie is een nieuw leven ingeblazen. Thuis- en daklozen krijgen dit jaar zo’n maaltijd aangeboden in enkele opvangcentra in de stad Groningen. Het geld dat daar voor nodig is, wordt bijeengebracht door een benefietmaaltijd en enkele sponsors. De benefietmaaltijd wordt dit jaar op bestelling thuisbezorgd door een team van vrijwilligers die de maaltijden vanaf dinsdag 10 t.e.m. zaterdag 14 november tussen 17.00 en 19.00 uur.

Een maaltijd, gemaakt door het Feithhuis, kost voor één persoon € 35- en een maaltijd voor twee personen kost € 55,-.
Op het menu staat:

- Mosterdsoep (Vegetarisch)
- De Sint Martinusgans (maar er is ook een vegetarische variant)
- Aardappelpuree en rode kool
- Een flesje Sint Martinuswijn
- Een zakje Sint Martinuskoekjes. Dat zijn macroontjes waarin ook voederbieten zijn verwerkt.  De koekjes worden bereid door de Culinaire Vakschool Groningen.

Het is niet meer mogelijk om een ganzenmaaltijd te bestellen. Het bestellen kon tot 6 november i.v.m. de inkoop.

HET HOUTEN HUIS

Beeldend muziektheater Het Houten Huis brengt zijn voorstelling ‘IK …eh ik’ op dinsdag 10 november in het Grand Théatre voor Groningse gezinnen, die het niet al te breed hebben. Het publiek is uitgenodigd via de hulporganisatie Het Kopland. Het gezelschap gaat er alsnog vanuit dat de voorstelling kan doorgaan.

Jassen en kleding inzameling en de SINT MARTINUSVESPER

Op Sint Martinusavond vindt een vesper plaats in het schip van de Martinikerk om 19.30 uur. Hierin wordt aandacht geschonken aan het leven en werk van Sint Martinus. De vesper is voorbereid door de Protestantse Gemeente Groningen en is via kerkdienstgemist te bekijken. Wilt u de vesper bijwonen, dan kunt u zich opgeven via de site van de wijkgemeente
Van 9.00 - 17.00 uur vindt er op de 11de november in het koor van de de Martinikerk een jassen- en dekeninzameling plaats voor de Open Hof en Dorcas.